Nem og sund øko-snack til børnefamilier

Børn har brug for masser af energi i løbet af dagen, og her spiller mellemmåltider en vigtig rolle. Men det kan være svært at finde nemme løsninger, som ikke er fyldt med tilsat sukker. Rawbite vil gøre hverdagen lettere for forældre, der efterlyser sunde snack, som de med god samvittighed kan give deres børn.

Udvikling af nyt koncept

Rawbite har fået tildelt et rådgivningsforløb i Fødevarerådgivningen med det formål at undersøge, hvorvidt der er et marked for deres økologiske frugt- og nøddebarer blandt børnefamilier. Et koncept målrettet børn og deres forældre blev udviklet, og da børnesegmentet er et nyt område for Rawbite, har rådgivningsforløbet haft fokus på at afdække forbrugernes adfærd på markedet for mellemmåltider til børn - som et vigtigt skridt i arbejdet med at udvikle strategien på området.

En markedsanalyse blandt forældre med børn i alderen 9-15 år viser blandt andet, at 7 ud af 10 børn får en lille snack med i madpakken, til sport eller lignende mindst en gang om ugen, og at mere end halvdelen af forældrene har svært ved at finde sunde alternativer i disse situationer. En smagstest blev gennemført for at udpege de varianter og smagsretninger, børnene synes bedst om, og en evaluering af konceptet blandt børnene forældre adresserede de barrierer og triggers, som konceptet bør bygge på for at appellerer mest muligt til de indkøbsansvarlige forældre. Denne indsigt om forbrugernes præferencer og adfærd på markedet har givet Rawbite et mere validt grundlag at udarbejde det nye koncept på.

Nye frugt- og nøddebarer til detailhandlen

På baggrund af dette arbejde lanceres Rawbites økologiske frugt- og nøddebarer nu for første gang i dagligvarehandlen (efteråret 2015). Produkterne har hidtil kunne findes i specialhandlen og på eksportmarkedet.

Fødevarerådgivningens konsulenter står altid til rådighed for spørgsmål, ligesom I er velkomne til at kontakte én af os for at høre om jeres muligheder for at indgå i et rådgivningsforløb. Vi arbejder for at skabe flere og bedre økologiske fødevarer i Danmark –og for at styrke eksporten af danske økologiske produkter til udlandet.