Hjemmemarked

Økologisk markedsnotat

Markedsnotatet giver et statistisk billede af den økologiske omsætning, salgets og detailkædernes udvikling samt potentialet for detailkæderne. Ifølge den nyeste statistik er salget af økologiske fødevarer stadig stigende.

Læs om udviklingen i det økologiske marked i vores nyeste markedsrapport fra maj 2016

Fremtidens forbrugere køber 80 procent økologi

Trendsættende forbrugere – de såkaldte firstmovere - køber cirka 80 procent økologisk. Det viser et nyt fremtidsstudie, som er lavet af strategi- og udviklingsbureauet Firstmove, som gennem indsigt i firstmovernes adfærd og behov i dag giver viden om tendenser, som endnu ikke er slået igennem markedet, men som vil blive efterspurgt i fremtiden.

Læs om de økologiske firstmovere: Den nye økologi

Analyse om behovet for nye produkter i foodservice-sektoren

Både private og offentlige storkøkkener med det økologiske spisemærke i sølv og guld opfatter økologi som ensbetydende med, at mad bliver lavet helt fra bunden: At man bager sit brød selv, laver sit eget syltetøj og selv skræller sine friske grønsager. Sådan lyder en af hovedkonklusionerne i en kvalitativ analyse om behovet for nye produkter i foodservice-sektoren, som Fangel Fokus har lavet for Økologisk Fødevarerådgivning.

Læs analysen om behovet for nye økologiske produkter i foodservice-sektoren

Økologiske forbrugertyper

Økologisk Landsforenings rapport om ”Økologiens arketyper” er en holdningsbaseret segmentering, hvor danskerne segmenteres på baggrund af deres holdninger til økologi, dagligvarer, madlavning og indkøb. På basis af dette kan de økologiske forbrugere inddeles i seks forskellige arketyper: Idealisten, Individualisten, Den uengagerede, Den nemhedsorienterede, Den traditionelle og Skeptikeren.

Læs rapporten om økologiens forbruger-arketyper